Projectes i itineraris

White Minimalist Cookbook Book Cover

El treball per projectes és una metodologia que, encara que va començar a plantejar-se a finals del segle XX, no s’ha posat en pràctica fins aquesta dècada (o, si més no, en la majoria de casos). Són treballs interdisciplinars que suposen un paper molt més actiu de l’alumnat en el procés d’aprenentatge, de manera que se’ls formulen preguntes o enigmes que han de resoldre mitjançant la investigació i la recerca. Tenen —o haurien de tenir— una aplicació concreta en el món real, de manera que se cerca que l’aprenentatge tengui una utilitat en algun aspecte de la vida quotidiana dels alumnes.

En aquest sentit, es proposaran a continuació algunes possibilitats per fer projectes a partir de la poesia:

  1. Revista (en paper o digital) del centre

Un projecte que serviria per incloure-hi la poesia —a més d’altres manifestacions artístiques— és l’elaboració d’una revista del centre. Es podrien establir diferents seccions, per exemple: a) espai de recerca de poetes de la literatura catalana i castellana contemporanis —i, per tant, que hi hagi una secció amb la seva biografia, alguna fotografia i poemes concrets—, b) espai de creació —en aquesta secció els alumnes haurien de crear, no només poemes (en català i castellà) sinó també relats o contes, dibuixos, collages, fotografies, papiroflèxia… és a dir, deixar un espai completament obert on els alumnes puguin incloure les seves aportacions, siguin del caire que siguin—, etc.

S’haurien de crear diferents subgrups dins l’aula i que les diferents funcions o tasques a fer durant el projecte canviassin cada setmana o cada dues, de manera que tots els alumnes col·laborassin en les distintes fases de producció de la revista.

Fases per a l’elaboració del projecte «Revista digital o en paper»
- Recerca de les passes a seguir per elaborar una revista digital
- Recerca de les parts i estructura de la revista digital
- Disseny de la revista (es podria dedicar una o dues sessions on cada petit-grup dissenyàs una portada i un nom per a la revista, es podria fer una votació i que la guanyadora fos la que serviria) 
- Recerca d’autors i poemes contemporanis
- Redacció de les entrades sobre poetes i poemes contemporanis
- Correcció dels textos per a les entrades de poetes i poemes contemporanis
- Creació de poemes (en català i castellà) 
- Creació de dibuixos o quadres 
- Creació d’altres manifestacions artístiques
- Estructuració i organització de totes les propostes (decidir en quin ordre apareixeran a la revista) 
- Exposició del projecte al centre

 

2. Creació d’un llibre de receptes per treballar els gèneres literaris

Aquest projecte consistirà a elaborar un llibre de receptes treballant els diferents tipus de text o gèneres literaris. En aquest sentit, s’haurien de cercar receptes típiques de cuina mallorquina (o, per fer-ho més enriquidor, amb receptes pròpies dels països dels diferents alumnes que tenim a les aules), cercar-ne fotografies (o, millor, fer-les) i redactar-les de diferents maneres.

Fases i funcions per al projecte «Llibre de receptes de cuina»

- Recerca de receptes de cuina pròpies del país d’origen dels alumnes
- Selecció d’una recepta per alumne
- Elaboració de la recepta a casa i fotografia
- Redacció de la recepta en diferents formats: en forma de poema, de conte, de text informatiu, instructiu, conversacional...
- Disseny de la portada del llibre de receptes
- Correcció (ortogràfica, gramatical i sintàctica) dels textos
- Organització del material (ordre, disseny, etc)
- Elaboració de la introducció i presentació del llibre
- Exposició del projecte al centre

 

3. Elaboració d’una aplicació mòbil sobre poesia

Aquest projecte sembla complicat però, si es coneixen les eines per elaborar una aplicació, no ho és tant. A la playstore dels mòbils hi ha nombroses aplicacions de poesia, però la majoria en anglès i alguna en castellà. Per tant, es tractaria d’elaborar una aplicació entre tots els alumnes on s’aplegassin poemes, creacions pròpies, jocs…

 

  1. Literatubers

Aquest projecte està enfocat en una de les grans eines del moment: youtube. Es tracta que els alumnes tenguin un canal de youtube —alerta, cal demanar permisos per protecció de dades o bé fer que les publicacions de youtube siguin privades. Durant el curs, els alumnes llegiran diferents llibres (de poesia, narrativa i teatre) i n’hauran de fer ressenyes mitjançant vídeos, explicant els motius pels quals han triat aquella lectura, què els ha semblat, etc.

Aquesta proposta es podria enllaçar també amb una proposta de què hem parlat anteriorment: vídeopoemes (poesia dibuixada) o booktràilers. Per tant, es podrien anar alternant aquestes possibilitats i que els alumnes facin les ressenyes de les seves lectures de català i castellà mitjançant aquest projecte.

 

 

Itineraris i poesia

00 - mapa.png-nggid041565-ngg0dyn-0x0x100-00f0w011c010r110f110r010t010
Imatge recuperada de http://trailrunningmallorca.es/index.php/2016/04/18/cami-vell-del-far-de-formentor/ 

Tal com indica Bataller (2014), les obres literàries, a més de ser llegides i imaginades, es poden viure i recórrer sobre el territori. Els itineraris didàctics són un recurs transversal cada vegada més habitual en l’ensenyament perquè permeten treballar actituds, valors i maneres diferents de percebre no només les obres literàries, sinó el món (Bataller, 2014: 9).

Així doncs, es tracta de fer itineraris literaris relacionats amb poesia. A través d’aquestes rutes, podrem fer lectures de poemes que s’inspiraren en aquells paisatges i, de qualque manera, engrescar més els alumnes. A Mallorca són nombroses les rutes literàries (i poètiques) que es poden fer.

Propostes de rutes i enllaços web a pàgines on es desglossen, aturada per aturada, aquests itineraris:

Exemples d’itineraris literaris (poètics) a Mallorca:
Són diverses les rutes literàries que es poden fer a Mallorca relacionades amb algun poeta de la literatura catalana.
- Ruta Formentor, que inspirà l’autor Costa i Llobera
- Ruta literària Josep Maria Llompart, Palma (Barri de Santa Catalina, centre històric...) 
- Paisatges literaris del Pla de Mallorca (Josep Pla, Lloreç Riber o Maria Antònia Salvà). Ariany (plaça de l’Església), Petra (casa natal Fra Juníper i monument), santuari (Petra). 
- Ruta a Cala d’Or: Antònia Vicens, J. M. Llompart, Bernat Vidal, Cèlia Vinyes i Blai Bonet. 
- Ruta a Santanyí, Blai Bonet 
- Jardins de la Misericòrdia, relacionats amb Rosselló-Pòrcel o Miquel dels Sants Oliver 
Les rutes detallades de les propostes mencionades (i en trobareu moltes altres) podeu consultar-les en els següents webs: 
Primer de tot, la fundació casa museu ofereix rutes guiades que requereixen la inscripció de tot aquell que hi estigui interessat: http://www.fundaciocasamuseu.cat/literatura/index.php?i=ca&s=rutes&ss=guiades

D’altra banda, walkingonwords és una pàgina que ofereix nombroses rutes vinculades als grans artistes mallorquins (i, per tant, no només hi trobam escriptors sinó també músics, pintors...). Les possibilitats que ens ofereix són nombroses: http://walkingonwords.com/rutes/

http://walkingonwords.com/rutes/

 

Itineraris virtuals:

Com hem mencionat anteriorment, també disposam d’eines per fer rutes literàries digitalment, de manera que no ens caurà moure’ns de l’aula per endinsar-nos en altres localitats i espais i gaudir, encara més, de la poesia.

Una de les eines més importants que ens ofereix rutes virtuals és «Espais escrits. Xarxa del Patrimoni Literari Català», una associació que intenta arreplegar el patrimoni literari català a la xarxa. Un dels seus projectes principals és «Mapa Literari Català», una aplicació web que ens permet consultar indrets d’arreu del món amb textos de la literatura catalana. La majoria de les aportacions s’apleguen entorn dels territoris de parla catalana, encara que també se’n poden trobar a altres països:  http://www.espaisescrits.cat/index.php

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s